Masked Smiles

Om man nu absolut måste trava 7 miljoner mäniskor på en” tumnagel” får det även andra konsekvenser än att man  travar folk och trafik på höjden, något som helt uppenbart förklarar Hongkongs  enormt många & höga skyskrapor och gatuträngsel. HK besöks dessutom av 84 miljoner varje år. Alla lever tätt inpå varandra och det är ingen slump att just Hongkong varit ursprung för flera ökända influensor , den senaste SARS som är aktuell för alla och som avspeglar sig tydligt på i vardagen. Inget skräp tillåts någonstans, gator sopas och fejas dygnet runt. Alla räcken tvättas  & torkas , i hissarna står det  ”sterilized  regularly” , förkylda bär alltid munskydd, liksom de som arbetar med direkt kundkontakt. Frukt och grönsaker hanteras inte utan plasthandskar.

Efter 3 dygn av hög feber, huvudvärk och hosta där jag knappt orkat lämna sängen uppsökte vi läkare i syfte att av medicinska skäl kunna skjuta på avresan till Fiji tills jag var i resbart skick.

Först tog vi en taxi till sjukhuset, men där tog man bara av doktor ordinerade prover. Man måste gå till en doktor på stan först

Läkarmottagningen var den minsta jag sett, som att sitta i en liten skokartong utan fönster ca 2½ x 1,5 m. Den unge doktorn med munskydd och glasögon talade nästan ohörbart tyst och jag tror vi kom överens om att jag hade en upper-respiratory tract infection.

Jag fick mitt intyg men-till min förvåning även 4 små påsar med färgglada mediciner  + en liten flaska svart bleck som visade sig vara hostmedicin.

Om jag hade varit doktorn hade patienten fått stappla hem med ett intyg men utan mediciner

Hongkong i solsken på avresedagen – förstås!

Kommentera

